Leren met Augmented Reality; ontdek nieuwe mogelijkheden

Zou het niet mooi zijn wanneer je de digitale wereld 1:1 kan koppelen aan de fysieke wereld met als gevolg een rijkere leerervaring? Augmented Reality (AR) maakt dit mogelijk. Het mooie van AR vind ik dat je leren hiermee speelser en actiever kan maken, bijvoorbeeld in de vorm van een speurtocht in een modern jasje.

Om te begrijpen hoe dat werkt, volgt eerst een korte uitleg van AR, toegelicht met een voorbeeld. Daarna geef ik twee voorbeelden van AR in leersituaties.

Wat is Augmented Reality?

AR zit tussen de fysieke werkelijkheid en de virtuele werkelijkheid (virtual reality of VR) in. Een bekend voorbeeld van VR is de Oculus Rift. Dit is de ‘bril’ waarmee je je in een andere wereld waant, via DWDD bekend geworden door Mattijs van Nieuwkerk in de achtbaan.

Met AR vergroot je (want dat betekent ‘to augment’) als het ware de werkelijkheid door er een virtuele laag aan toe te voegen. Daarvoor gebruik je een app in combinatie met de camera van een smartphone of tablet. AR is overigens niet nieuw, De huidige stand van de techniek en de overal aanwezige smartphone maken nu echter mogelijk wat 5 jaar geleden nog onhaalbaar was.

Wat kan je met AR? Ik heb een eenvoudig voorbeeld gemaakt met mijn eigen visitekaartje. Voor het geval u het fysieke exemplaar niet bij de hand hebt, staat hiernaast een afbeelding. Daarmee werkt het ook. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van de app van Layar.

MarkvandeWeijer_visitekaartje_defOm te zien hoe het werkt, doet u het volgende:

  • Installeer de gratis Layar-app op uw smartphone of tablet;
  • Open de app en scan (de afbeelding van) het visitekaartje;
  • Op uw beeldscherm verschijnen iconen;
  • Klik op die iconen en ervaar wat er gebeurt.

Hoe kunnen we AR gebruiken bij leren?

Twee voorbeelden.

Leer uw bedrijf kennen

Een onderdeel van het onboarding programma voor nieuwe medewerkers is de kennismaking met de diverse afdelingen binnen de organisatie. Daarvoor gebruiken zij de app van Layar. Wanneer zij die openen, zien zij oranje bolletjes op hun beeldscherm. Die wijzen de weg naar de afdelingen die zij moeten leren kennen, als de vlaggetjes bij een speurtocht.

Bij de ingang van de dealingroom zien zij door de camera van hun smartphone oranje bolletjes boven een aantal desks van de dealingroom ‘zweven’. Hoe groter het bolletje, hoe dichterbij de locatie waar ze naartoe moeten. Zodra zij de juiste desk hebben gevonden, wordt de volgende opdracht zichtbaar.

‘Ga in gesprek met een van de handelaar en verwerk de antwoorden op de volgende vragen in je verslag van vandaag:

  • Wat doet de handelaar aan deze desk?
  • Hoe verdient hij daarmee geld voor de bank?
  • Welke risico’s loopt de bank bij deze activiteit?
  • Hoe worden die risico’s afgedekt?’

Theorie komt tot leven

beursplein 5.001Ter voorbereiding op de training Beleggen ontvangen de cursisten een reader waarin onder andere beschreven is hoe de beurs werkt.

Op een van de pagina’s staat een afbeelding van het beursgebouw op Beursplein 5. Wanneer zij met de Layer-app deze afbeelding scannen, verschijnt een link naar de uitzending van Klokhuis over de werking van de beurs.

Door deze beelden krijgt de cursist een leuke, aanvullende blik op de wereld van de beurs.

(MW: let op, deze afbeelding werkt niet met Layar. U kunt er wel op klikken om de video te zien.)

Kanttekening bij gebruik van Layar

Een kleine kanttekening past hier. Layar is slechts een van de aanbieders van AR en is niet gratis. Maar goed, leermateriaal ontwikkelen kost altijd geld. Dat vergeten we wel eens in een wereld waar zoveel gratis te vinden is op internet. Het is overigens heel eenvoudig om content toe te voegen aan een pagina, maar je moet wel enig gevoel voor programmeren hebben om locatiegebonden content te maken.

PS: met dank aan Juan Tates en Eric van Leur voor hun inspiratie.